Syndrom przemiauczanego kotka zagłaskanego językowo

A cio tu maś? To jest be – be. Choć dam ciuciu, am am! Niedoble?, nie chcieś A mozie pójdziemy dada na spacielek? Tak? to daj ląćkę. 

Dostaję gęsiej skórki, a z nadmiaru słodyczy mam gwałtowny wyrzut usłyszanej wypowiedzi. Nie strawię tego i najchętniej zatkałabym dziecku uszy by  uchronić przed tym syndromem przemiauczanego kotka zagłaskanego językowo.

Zdarza się, że w komunikacji z Małym Człowiekiem odruchowo wtrącam pewne uproszczenia do których profesor Miodek miałby na pewno zastrzeżenia ( i słusznie). Jednak staram się ograniczać ich użycie do minimum, a porozumiewanie się budować na prostych i krótkich komunikatach bez przesadzonej nienaturalnej intonacji.

Komunikat językowy to coś nowego dla malucha. Pytanie czy dziecko potrzebuje tak wtórnego uproszczenia skoro początkowo każda wypowiedź  jest dla niego niezrozumiała.  Pieszczota słowna to jedno, modulacja głosem z przedawkowaniem wyższych tonów to drugie.  Celem tym podobnych wypowiedzi poza próbą komunikacji jest często chęć zaskarbienia sympatii niemowlaka lub pokazanie innym jak dobre  ma się „podejście do dzieci”. Dla mnie osobiście to przejaw wtórnego upupienia. Dorosły „pozornie” zniżając się do poziomu malucha infantylizuje nie tylko swój język, ale i własną osobę w oczach słuchaczy.

Co więcej, według opinii logopedów stosowanie nadmiernych zdrobnień, spieszczeń i dzieciowych tworów językowych może mieć swój efekt uboczny i doprowadzić do wad wymowy u dziecka w przyszłości.

źródło : demotywatory.pl

źródło : demotywatory.pl

Pytanie więc czy gra aktorska warta jest świeczki? Zwłaszcza jeśli się jest aktorem ze spalonego  teatru występującego na zgliszczach poprawności językowej.

7 thoughts on “Syndrom przemiauczanego kotka zagłaskanego językowo

  1. Nigdy nie pieściłam się mówiąc do moich czteroletnich teraz Wampirów. Walczyłam z tym również u babć, dziadków, opiekunek. Każdy kto w mojej obecności zaczynał mówić do twinsów w taki sposób, zostawał pouczony, że tego nie chcę. Dzieciaki w tej chwili mówią pięknie i dużo (bo rodzice gadulińscy). I jedynym problemem jest „r” – ale czego wymagać od czterolatków… Wszystkie sz cz ż są opanowane. Wypowiedzi składają się z wielu zdań… No to się pochwaliłam.

  2. Oj,mnie też skręca na wszystkie zmiękczenia do kwadratu, choć i ja bije się w piersi za „mamusię” i „tatusia” oraz „mniam, mniam” Choć do poziomu kanapeczek, laluń i „spaciu, spaciu” mi mam nadzieję daleko. Co do intonacji to gdzieś kiedyś doczytałam, że dobrze dzieciom (takim noworodkom czy niemowlętom) robi nieco wyższa intonacja głosu. Łatwiej się przy tym uspokajają czy jakoś tak. Ale to powinno stosować się tylko do tych pierwszych miesięcy życia.

  3. Dostałam ciarek….samo czytanie o tym, o słuchaniu nie wspomnę doprowadza mnie do takiego samego stanu co przejechanie paznokciami po tablicy szkolnej…….aaaaaaaa

  4. Tak. A potem dziecko mówi w takim samym stylu jak dorosły do niego …
    Potem jest logopeda.
    Potem są problemy.

    Do dzieci trzeba mówić normalnie.
    Koniec kropka.

  5. O tak. Dziamdanie, ciupcianie, i dziwne mówienie to prawdziwe katusze dla moich uszu (mam wrażenie, że dla dzieci też). Nie wie, naprawdę nie wiem skąd to się ludziom bierze.

  6. Dwie rzeczy dotyczące dzieci wkurzają mnie najbardziej. Jedno to to, co napisałaś a drugie to jak ktoś „wie lepiej jak mam wychować moje dziecko”. Te dwie rzeczy tępię u innych i uważam, że należy je konstytucyjnie zakazać.

  7. Zdrabniać zdrabniam, nawet w sumie dość często, ale jak tu nie powiedzieć „rączka”, skoro ona jest taka mała? 😉 Za to z ciapcianem walczę. Wszelkie da-da, amam, ciapu ciap, i temu podobne językowe potworki działają na mnie jak czerwona płachta na byka… No nie traktujmy dzieci jak idiotów…

Skomentuj

